آخرین بروزرسانی سایت : 31 / فروردین / 3 | 11:09

پرستاری در منزل

Visits: 371

کدام سالمندان به پرستار شبانه روزی نیاز دارند؟

زمانی­که افراد به مرحله و دوره سالمندی پا می­گذارند بیش از پیش به توجه و مراقبت نیاز دارند. نه تنها، این افرد از نظر عاطفی و احساسی بسیار حساس هستند بلکه از نظر جسمانی محدودیت‌­هایی دارند که برای انجام کارها و امور شخصی خود نیاز است که کسی به آن­ها کمک کند و همراه او باشد. به همین دلیل مراقبت در دوره سالمندی نقش پررنگ­تری به ­خود می­گیرد. صحبت ما در ادامه درباره پرستار شبانه روزی برای سالمندان است.

اما بهترین روش برای نگهداری از سالمندان چیست؟ در این دنیایی که خانم‌­ها در کنار آقایان به کار و فعالیت ­های اجتماعی بیرون از خانه مشغول هستند، خانه­‌ها در طول روز خالی است و اگر سالمندی در خانه دارید شما را نگران می­کند که هنگام نبود شما چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. آیا سالمند می­تواند نیازهای خود را به ­تنهایی انجام دهد؟

یکی از بهترین راه‌هایی که می­توانید از سالمند خود به نحو احسن نگهداری کنید، استخدام یک پرستار است.  پرستاری که بتواند در انجام وظایف و امور شخصی کمک کند، دارای توانایی­‌ها و اطلاعات پزشکی باشد و هنگام پیش آمدن اتفاق اقدامات سریعی داشته باشد و فردی که بتواند روحیه افراد سالمند را شاد و مثبت نگه دارد.

اما گاهی پیش می­‌آید که این توجه و رسیدگی به سالمند باید به ­صورت شبانه روزی و مداوم باشد. شاید پیش خودتان فکر کنید که خودتان می­توانید به شخصه از سالمندان نگه­داری کنید. شاید تا حدودی این امر امکان پذیر باشد اما مطمئنا برای طولانی مدت، شما نمی­توانید تمام توجهی که یک سالمند نیاز دارد را به او دهید. در این حالت توصیه می‌­شود نگهداری از سالمند را به یک پرستار حرفه­ ای و باتجربه بسپارید.

در این مقاله تصمیم داریم در مورد شرایطی که سالمند شما نیاز به پرستار شبانه روزی دارد اطلاعاتی ارائه دهیم.

چرا وجود پرستار شبانه روزی ضروری است؟

در برخی از مواقع نگه­داری از سالمند بسیار سخت و از توان ما خارج می‌­شود. در سال­های قبل بیشتر خانواده­‌ها تصمیم می­گرفتند که سالمند خود را در خانه سالمندان قرار دهند تا علاوه ­بر مراقبت­های تخصصی و شبانه ­روزی، سالمندشان بتواند در کنار هم‌سن­‌های خود قرار بگیرد و بتواند ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کند.

اما امروزه با بیشتر شدن تقاضا برای پرستار شبانه روزی در مراکز خدماتی، نگهداری از سالمند شکل بهتر و جدیدتری به خود گرفته است. خانواده­‌ها دوست دارند که سالمندشان در محیط خانه و کنار اعضای خانواده بماند و برای انجام شدن امور شخصی و مراقبت­ های تخصصی در محیط خانه یک پرستار استخدام نمایند.

وجود پرستار در خانه علاوه ­بر اینکه از نظر اقتصادی به صرفه‌­تر از روش­‌های دیگر است، بلکه شما از بابت کیفیت خدماتی که سالمند شما ارائه می­‌شود، کیفیت مواد غذایی که میل می­کنند و راحتی و آسایش او آسوده خاطر خواهید بود.

مهم­ترین موضوعی که سالمند در این برهه از زمان نیاز دارد و وجود آن بسیار لازم و ضروری می‌شود، احترامی است که طی سال­ها برای خود ایجاد کرده و در این زمان هم این احترام را نیاز دارد. شما با استخدام پرستار شبانه روزی می­توانید احترامی که یک سالمند نیاز دارد را به او بدهید.

پرستار ۲۴ ساعته سالمند باید چه ویژگی­‌هایی داشته باشد؟

شناسایی و انتخاب فردی شایسته و قابل اعتماد برای نگهداری از سالمند بسیار سخت و حساس است. این فرد باید بتواند از سالمند شما به­ خوبی مراقبت کند و شما را در جریان وضعیت او قرار دهد. به ­دلیل اینکه این شخص باید به­ صورت تمام ­وقت و ۲۴ ساعته کنار سالمند بماند باید دارای ویژگی های شخصیتی باشد که بتوان به او اعتماد کرد. در این قسمت ویژگی­ های یک پرستار خوب را عنوان می­کنیم که هنگام انتخاب پرستار بتوانید آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

  • در مورد رزومه کار و تجربه­ شخصی او سوال بپرسید. در چه شرایطی توانسته از یک سالمند نگهداری کند؟ اینکه توانسته با سالمند رابطه خوبی برقرار کند و برای انجام دادن امور شخصی با سالمند دچار چالش شده است یا خیر؟ سابقه کاری فرد می­تواند به شما در انتخاب یک پرستار حرفه ­ای و شایسته کمک کند.
  • پرستار شبانه­ روزی باید مهارت­ های مراقبت­ جسمانی از سالمند را داشته باشد. بتواند او را بلند کند، به ­آرامی زمین بگذارد و در راه رفتن به او کمک کند.
  • علاوه ­بر اینکه پرستار باید از نظر علمی، سواد و دانش مراقبت­ های لازم را داشته باشد، نیاز است که بتواند ارتباط خوبی با سالمند برقرار کند. در نتیجه داشتن پیش زمینه‌­ای از دانش روانشناسی می­تواند بسیار کمک کننده باشد. بسیاری از سالمندان با افراد غریبه سخت ارتباط برقرار می­‌کنند و نیازهای خود را مطرح نمی­‌کنند. اما اگر رابطه پرستار و سالمند خوب و هماهنگ پیش رود می­توانید از شرایط خوب سالمندتان آسوده خاطر باشید.
  • پرستار شبانه روز باید صبور باشد و با شرایط سخت و غیرقابل پیش بینی سالمند سازگاری کند و منعطف باشد. سالمند دارای روحیه حساسی است و سر موضوعات بسیار کوچک و حتی بدون اهمیت رنجیده خاطر می­‌شود. پرستار باید در این روزها و این زمان­‌ها از خود صبوری نشان دهد و شرایط سالمند را با رفتار، گفتار و نحوه برخوردش متعادل و آرام کند. در این زمان­‌هاست که می­توانید رفتار حرفه ­ای یک پرستار را مشاهده کنید.
  • صبر و طاقت سالمندان بسیار کم شده و در صورت نیاز به مورد خاصی باید به ­سرعت به او توجه شود و نیاز مورد نظرش برطرف شود. پرستار باید تمام توجه خود را به سالمند بدهد. در این صورت است که می­تواند مورد توجه و اعتماد سالمند شما قرار بگیرد و با او ارتباط برقرار کند.
  • برای اینکه پرستار بتواند از سالمند شما به­ خوبی مراقبت کند باید خودش در سلامت کامل جسمانی باشد. بلند کردن سالمند، استحمام کردن، بغل کردن و گذاشتن او روی تخت نیاز به نیروی جسمانی زیادی دارد و در این حین نباید به سالمند شما آسیب و ضربه‌­ای وارد شود. بنابراین پرستار باید علاوه بر سلامت بدنی، باید جسه مناسبی با سالمند شما داشته باشد.
  • علاوه ­بر تمام موارد بالا، پرستار شبانه روز در محیط خانه شما قرار می­‌گیرد در نتیجه باید حافظ اسرار شما باشد، برای همه اعضای خانواده قابل اعتماد باشد و بتواند با همه خانواده به­ درستی ارتباط برقرار کند.

اما آیا نیاز به پرستار شبانه روزی دارید یا پرستاری که فقط چند ساعت در کنار سالمند شما باشد تا نیازهای او را برطرف کند؟

شرایطی که به یک پرستار شبانه روز نیاز خواهید داشت.

اینکه شما به یک پرستار شبانه روزی و تمام وقت نیاز دارید یا اینکه وجود پرستار برای چند ساعت در کنار سالمند، به شرایط و وضعیت سلامتی و جسمانی سالمند شما بستگی دارد.

توجه به نیازهای عاطفی به اندازه نیازهای جسمانی سالمند حائز اهمیت است. اگر سالمند شما دچار صدمه و آسیب شدید شد و نمی­توانست نیازها و امور شخصی خود را به شخصه انجام دهد، زمانی­که سالمند نیاز به یک همراه داشته باشد تا صحبت کند و از تنهایی در بیاید، هنگامیکه سالمند نیاز دارد که داروهای خاصی را در زمان های مقرر شده مصرف کند و یادآوری آن کار سختی است باید از یک پرستار شبانه روزی کمک گرفت.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید یک پرستار شبانه روزی و حرفه ­ای برای سالمند خود استخدام نمایید باید به مراکز خدماتی پرستاری مراجعه کنید. این مهم است که پرستار شبانه روزی که قرار است در محیط خانه شما قرار بگیرد از یک مجموعه قابل اعتماد و معتبر انتخاب شود. با تحقیق این کار را انجام دهید تا آرامش و آسایش را برای سالمند خود برقرار کنید.