آخرین بروزرسانی سایت : 09 / اردیبهشت / 3 | 13:43

پرستار سالمند برای سالمندان دارای مشکلات روحی

Visits: 59

سنین سالمندی با سنین جوانی و میانسالی تفاوت بسیاری دارد. معمولا در این سن افراد سالمند دچار مشکلات روحی و روانی، آلزایمر و… می‌شوند. مشکلات روحی و روانی به دلیل اینکه علائم بسیار مشهود و واضحی ندارند بسیار دیر تشخیص داده می‌شوند، به همین دلیل بهتر است هر زمان که متوجه آن شدید نسبت به درمان آن اقدام کنید. در صورت شدت یافتن می‌تواند به یک بیماری خطرناک تبدیل شود یا در نهایت منجر به خودکشی فرد سالمند شود.
زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک علاوه بر تجویز دارو و جلسات مشاوره از فرد سالمند می‌خواهد که یک پرستار برای مراقبت بیشتر از او، استخدام کند. پرستاری از چنین فردی می‌تواند سخت باشد، باید برای پرستاری از سالمندانی که دارای مشکلات روحی و روانی هستند بسیار قوی و با مهارت باشید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با موضوع پرستار سالمندان دارای مشکلات روحی دارند بیشتر آشنا شوید.

 

بیماری‌های روحی روانی در سالمندان

بیماری‌های روحی و روانی بسیاری هستند که می‌توانند در سنین سالمندی برای فرد ایجاد شوند. معمولا این بیماری‌ها اگر کنترل نشوند می‌توانند موجب مشکلات شدیدتر و بزرگتری شود، شدت یافتن این مشکلات در نهایت منجر به خودکشی در سالمندان خواهد شد. در ادامه با انواع بیماری‌های روحی و روانی در سالمندان و نحوه بهبود این بیماری‌ها آشنا خواهید شد:

  1. افسردگی

    میزان افسردگی در میان افراد سالمند بسیار بالاست، تنها دلیل آن هم می‌تواند افزایش سن باشد. با افزایش سن روند زندگی فرد سالمند تغییرات بسیاری پیدا می‌کند. معمولا سالمندانی که در خانه‌های سالمندان نگهداری می‌شوند در مقایسه با سالمندانی که در منزل خود هستند، بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. افسردگی بیماری است که اگر درمان نشود و شدت پیدا کند می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی را به همراه داشته باشد.
    بهترین راه درمان برای سالمندان در مواجه با افسردگی مصرف دارو و مشاوره درمانی است. صحبت کردن می‌تواند شدت افسردگی در افراد سالمند را کاهش دهد و آن را کنترل کند. داشتن فعالیت، درگیر کردن ذهن و مغز در یادگیری و سرگرمی، شاد بودن، داشتن روابط عمومی بالا، تعاملات عمومی و داوطلبانه و… همگی می‌توانند منجر به جلوگیری از افسردگی و علائم آن شود.

  2. تنهایی و انزوا

    معمولا افراد سالمندی که در معرض تنهایی و انزوا اجتماعی هستند، بیشتر به بیماری‌های روحی و روانی دچار می‌شوند. در حال حاضر بیش از نصف افراد سالمندی که بالای ۷۵ سال سن دارند، با خانواده و دوستان خود کمتر در تماس هستند. همین موضوع می‌تواند موجب به تنهایی و انزوای فرد سالمند شود.
    البته علاوه بر این موارد دیگر مواردی چون سوگواری عزیزان، مصرف کننده بودن، از کار افتاده شدن و… همگی ازجمله عواملی هستند که می‌توانند روی تنهایی و انزوای فرد سالمند تاثیرگذار باشند.
    معمولا پزشکان به این دسته از سالمندان عزیز پیشنهاد می‌کنند که در فعالیت‌های جمعی و گروهی، ورزش گروهی، یادگیری مهارت‌های جدید و…شرکت داشته باشند. در اینصورت کمتر دچار انزوا و تنهایی می‌شوند.

  3. استرس و اضطراب

    استرس و اضطراب در واقع یک واکنش طبیعی در بدن انسان است که در مواجه با شرایط خاص بروز می‌کند. عوامل بسیاری می‌تواند منجر به بروز استرس شود، معمولا بدن در مواجه با این شرایط احساس خطر می‌کند و واکنش خود را به صورت استرس و اضطراب نشان خواهد داد. زمانی که فرد سالمند دچار استرس می‌شود ناخودآگاه ضربان قلب، فشار خون و تنفس وی افزایش پیدا می‌کند.
    استرس می‌تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شود و به همین دلیل بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها ضعیف خواهد شد. معمولا حضور یک پرستار می‌تواند علاوه بر کنترل شرایط، تسکین دهنده حال سالمند هم باشد.

  4. بیماری‌های شدید روحی و روانی

    اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی از دیگر مشکلاتی روحی و روانی هستند که در سنین سالمندی شدت پیدا می‌کنند. اگر درمان نشوند می‌توان آن‌ها را به عنوان بیماری‌های جدی روحی و روانی معرفی کرد. معمولا به پرستاران این دسته از سالمندان گفته می‌شود که با فرد سالمند روابط دوستانه‌ای داشته باشند، تا سالمند به طور کامل به آن‌ها اعتماد کند. از تند حرف زدن و بی احترامی به سالمندان جلوگیری کنند و با تایید توهمات، به آن‌ها دامن نزنند. چون با این کار تنها میزان این بیماری در فرد سالمند افزایش پیدا می‌کند.

نگهداری از سالمندان دارای مشکلات روانی

آشنایی با عوامل مشکلات روحی در سالمندان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه عواملی می‌تواند منجر به مشکلات روحی و اختلالات روانی سالمندان شود؟ بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که سالمندی سن و سال خاصی ندارد، در واقع عوامل درونی و بیرونی هستند که این موضوع را مشخص می‌کند. بسیاری از سالمندان را می‌بینید که با وجود سن و سال بالا همچنان شاد و سرحال هستند و مانند یک جوان سرزنده فعالیت می‌کنند، اما در مقابل ممکن است فرد سالمندی را ببینید که به بیماری‌ روحی و روانی مبتلا شده است. همین موضوع می‌تواند بیانگر آن باشد که سالمندی به سن و سال ربطی ندارد، روحیه و شرایط جسمی فرد است که می‌تواند بیانگر این موضوع باشد.

چه عواملی در روحیه و حافظه سالمندان موثر است؟

عوامل بسیاری وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند منجر به بهبود شرایط روحی و روانی فرد سالمند شود. همنشینی و صحبت کردن با دیگران، داشتن برنامه غذایی سالم و کامل، داشتن فعالیت ورزشی، تعرف کردن خاطرات و استفاده از بازی‌های فکری می‌تواند روی داشتن روحیه و حافظه سالمندان تاثیر بسیاری داشته باشد.

درمان مشکلات روحی روانی سالمندان

آمار مرگ و میر سالمندان به دلیل مشکلات روحی

به مرور زمان و با افزایش سن، خلق و خو و رفتار فرد تغییر می‌کند. بسیاری از افراد به دلیل اینکه در سنین سالمندی مصرف کننده هستند، عملا فعالیت مفیدی ندارند به افسردگی و مشکلات روحی و روانی دچار می‌شوند. این مشکلات روحی و روانی اگر به موقع درمان نشود می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی چون خودکشی را برای فرد سالمند به همراه داشته باشد. به طور میانگین روزی ۱۷ نفر از سالمندان خودکشی می‌کنند، البته این آمار امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی، مشکلات معیشتی و… افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به همین دلیل است که پزشک در اولین اقدام پیشنهاد می‌کند که برای فرد سالمند پرستار استخدام کنند، چون این مشکلات می‌تواند به دلیل عدم وجود پرستار و رسیدگی مناسب در فرد ایجاد شده باشد.

در حال حاضر نرخ رشد جمعیت سالمندان و بیماری‌های آن‌ها به مراتب بسیار بیشتر از نرخ رشد آموزش و تربیت پرستار در جامعه برای این قشر است. معمولا سالمندانی که وارد سن ۸۵ سالگی می‌شوند بیشتر در معرض بروز بیماری‌هایی چون آلزایمر و مشکلات روحی و روانی قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است در این سنین برای سالمندان یک پرستار استخدام کنید تا علاوه بر کمک به فرد سالمند بتواند مانع شدت یافتن مشکلات روحی و جسمی فرد سالمند شود.

روش‌های موثر در درمان بیماری روحی سالمند

  • در میان روش‌های بسیاری که وجود دارد دو روش گروه درمانی و شناخت درمانی توانسته‌اند بیشتری بازده موجود را داشته باشند.
  • گروه درمانی

    یکی از مشکلات سالمندان نداشتن ارتباط درست با دوستان و هم سن و سالان خود است. در واقع گروه درمانی می‌تواند روابط عمومی فرد، اعتماد به نفس، تعامل گروهی و.. را افزایش دهد.

  • شناخت درمانی

    شناخت درمانی در واقع به اصلاح تفکر سالمندان کمک بسیاری می‌کند. بسیاری از سالمندان تصور می‌کنند که برای یادگیری یک هنر یا شاخه جدید پیشر هستند و دیگر قادر به انجام آن نیستند. شناخت درمانی می‌تواند با کمک به فرد سالمند و معرفی زوایای بیشتر شخصیت، به او کمک کند تا با شناخت کامل از خود بتواند به سمت یادگیری فعالیت‌های جدید برود.

بزرگترین شوک و آسیب روحی چه زمانی به سالمند وارد می‌شود؟

می‌توان گفت که روحیه سالمندان در این سن بسیار ضعیف می‌شود به طوری که دیگر قادر نیستند با مشکلات به راحتی کنار بیایند. می‌توان گفت که بزرگترین شوک و آسیب روحی به فرد سالمند زمانی وارد می‌شود که عزیزی را از دست دهد. از دست دادن همسر، خانواده و … می‌تواند شوک بسیار بزرگی برای فرد سالمند باشد. طبق گفته پزشکان بیشترین آسیب روحی و روانی وارد شده به فرد سالمند در این زمان است.

اقدامات کلیدی که پرستار باید در رابطه با افراد سالمندی که مشکلات روحی دارند رعایت کند

  • سلامت روحی و روانی فرد سالمند به اندازه سلامت جسم فرد سالمند اهمیت دارد، به همین دلیل بهتر است پرستار سالمند به مشکلات روحی و روانی فرد سالمند هم اهمیت دهد.
  • اگر از فرد سالمند در مواجعه با مشکلات روحی و روانی حمایت کنید، می‌توانید بخشی از این بحران را درمان کنید.
  • با افراد سالمند صحبت کنید، از آن‌ها بخواهید برایتان خاطره تعریف کنند. درد و دل با افراد سالمند می‌تواند موجب بهبودی این عارضه شود.

پرستار سالمند برای سالمندان دارای بیماری روحی

یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از سالمندانی که دارای بیماری‌ها و مشکلات روحی هستند استخدام پرستار سالمند است. برای استخدام پرستار سالمندان دارای مشکلات روحی از مراکز معتبر استفاده کنید.

سخن پایانی 

سنین سالمندی یکی از بحرانی‌ترین و حساس‌ترین برهه‌های زمانی در زندگی هر انسانی است. بهتر است با شناخت سالمندان و کمک به آن‌ها باعث شوید تا این دوران به بهترین شکل ممکن سپری شود. افراد سالمند در این سن بیش از هر سن دیگری به پرستار نیاز دارند، به همین دلیل با کمک یک پرستار می‌توانید از بروز بسیاری از بیماری‌ها در فرد سالمند جلوگیری کنید. در این مقاله سعی کردیم تا در رابطه با پرستاری از فرد سالمندی که مشکلات روحی و روانی دارد صحبت کنیم. پرستاری از این دسته از سالمندان به مراتب بسیار